Shamansk intervention © John Russell-Møller 2006
Jeg anerkender, at meget sjæletab skyldes andre mennesker eller forskellige begivenheder, men det er min erfaring, at det meste tab skyldes egoistiske handlinger, som patienten har udsat andre eller sig selv for – destruktive og selvdestruktive handlinger. Sandheden er, at folk både er ofre og krænkere. Jeg synes det er problematisk kun at forholde sig til patientens opfattelse af sig selv som offer for andre menneskers dårlige behandling eller af andre ydre omstændigheder. Selvfølgelig skal vi lytte til patientens smerte, klager og historie, men jeg tror på, det er vigtigt også at interesserer sig for den måde, patienten behandler andre mennesker. Ofre er ofte 'over opmærksomhedskrævende', hvilket er en måde at stjæle kraft fra andre på. Faktisk opfører mange ofre sig under tiden ganske krænkende.
Hvis shamanens mål er harmoni og balance, må han interessere sig lige så meget for patientens offer-side som for hans krænker-side – og shamanen må foretage en lige så grundig behandling af indtrængninger af onde ånder som af de forskellige slags tab.
Og nu til det kontroversielle.
Lad os sige, at en kvinde går til shamanen, fordi hun mener hun har mistet noget af sin sjæl. Hendes mand slår hende, og hun føler hun bliver mere og mere ude af kontakt med sig selv. Den moderne shaman vil så lave en sjælshentnings healing og giver sin patient et tabt stykke af hendes sjæl tilbage – muligvis et stykke hun mistede en af det gange hun fik tæv. Kvinden får det meget bedre, men 3 måneder senere vender hun tilbage med et blåt øje og en flækket læbe. Hun føler sig 'ved siden' af sig selv pga. nyt sjæletab, og hun vil have en ny sjælshentning. Shamanen laver endnu en sjælshentning og indkasserer sine 500 kr. og kvinden går. Dette fortsætter nogle år, og shamanen tjener en masse dejlige penge. En dag læser shamanen i avisen, at kvinden er blevet dræbt af sin mand, som har fået 12 års fængsel.
I den fysiske verden har vi læger, som reparerer de skader, kvindens krop er blevet udsat for – men vi har også politibetjente hvis opgave det er at intervenere og forhindre manden i at begå vold mod sin kone. Vi har 'anger management' behandling til ægtemanden og sociale myndigheder til at sikre konen og børnene, og domstole til at tage sig af dem som begår voldskriminalitet. Shamansk set er manden besat af en ond ånd, som påvirker ham til at gøre, det han gør. Jeg vil gerne understrege, at det altid er den besatte persons eget ansvar af få skilt sig af med sine dæmoner – alene eller med andres hjælp. Hvis han ikke gør det, må han lide de konsekvenser samfundet påtvinger ham. Samfundet har ret til at beskytte enhver af sine borgere mod kriminelle voldsmænd. Hvis ægtemanden ikke vil accepterer en betinget dom, med krav om at han undergår 'anger management' behandling – må man tage andre midler i brug for at beskytte familien mod yderligere vold.
Men hvad med den åndelige vold? Hvem skal opretholde lov og orden I åndeverdenen? Hvad med åndelig intervention? Skal den moderne shaman anvende sine færdigheder til at prøve på at forhindre ægtemanden i at stå sin kone? Jeg mener svaret er ja!
Hvad mener jeg med 'ond ånd'?
Lad mig starte med at nævne nogle ting, jeg mener de fleste shamaner er enige om. Alt er levende! Alt har sjæl!
Jeg opfatter alle ting som personer – det vil så sige, at der ikke findes nogen 'ting' kun personer. Et Fyrretræ er en person lige som du og jeg. En Ravn er en person med følelser, drømme og tanker lige som alle andre. Jeg opfatter også uhåndgribelige 'ting' som levende og besjælede. Jeg opfatter et Spøgelse som en person som du og jeg. Måske kan man sige, det har en spøgelse krop. Vi kan gøre det samme med abstraktioner. Et forhold er levede og besjælet – det er en person. Det har en forholds krop. Forholdet har sine drømme, følelser og meninger.
En åndeligt sund person har mange gode ånder i og omkring sin sjæl og få eller ingen onde ånder. En åndeligt usund person har mange onde ånder og få gode ånder. Det er vigtigt at forstå, at en person ikke er sine ånder. Mig og mine ånder er adskilte individuelle personer.
For det første må shamanen anerkende at der findes onde ånder. Fra tidernes morgen har shamaner over hele verden været enige om, at der findes onde ånder. For det andet må shamanen forstå, hvor stor den skade er, som foresages af onde ånder. Bare tænk på de onde ånder som besætter narkomaner, folk med spise forstyrrelser, ludomaner, dysfunktionelle mennesker osv. osv. Alle disse tilstande er alvorlige åndelige sygdomme i vores samfund, og shamansk set er de alle samme forbundet med onde ånder, som taler ind i hjernen på den syge person og overtaler ham eller hende til at gøre ting, som er destruktive eller selvdestruktive. Onde ånder kan også godt lide at bilde folk ind, at der ikke findes onde ånder. Der findes endda mange moderne shamaner, som viger tilbage for at tro på, at de onde ånder findes. Og for det tredje må shamanen indse, at hvis han intervenere åndeligt, er det den onde ånd han behandler og ikke den besatte person. Faktisk hjælper shamanen den voldelige ægtemand, som shamanen foretrækker at tro, inderst inde ikke ønsker at gøre sin kone fortræd.
Men manden har jo ikke bedt om nogen healing! Kan vi så tillade os at behandle ham uden hans samtykke?
Jeg vil ikke her komme med en masse teknikker, andre shamaner kan bruge til at lave shamansk intervention. Hver shaman må selv diskutere dette med sine egne åndelige forbundsfæller og lærere. Jeg vil heller ikke videregive nogen af de opskrifter på remedier, jeg nogen gange giver til kvinder, som de kan liste ned i deres voldelige mands kaffe. Men jeg skulle tro, de fleste moderne kliniske shamaner vil foretrække at rejse til den voldeliges onde ånd og prøve på at overtale den til at forlade manden – hvilket i øvrigt er en udmærket måde at gribe tingene an på.
* |