© John Russell-Møller 2006
Hvis du lider af en psykisk sygdom, må du aldrig eksperimentere med at gå i trance uden at tale med en psykiater eller en klinisk psykolog først. Du kan tage skade af det.
Under en vision i oktober 1989 kom jeg i lære hos to åndeshamaner, som har været mine mentorer lige siden. Fra 1996 til 2005 har jeg boet 3 måneder hver sommer i en lille teltlejr på et fjeld i vildmarken i Lapland - ca. 200 km nord for polarcirklen. I disse 10 år blev jeg undervist i shamanisme og åndemanerkunst af naturen og heraf kommer udtrykket naturshamanisme, som er blevet den tradition, jeg hører til.
Moderne vesterlandsk shamanisme er i overvejende grad udviklet af antropologer, psykologer og forskellige andre akademikere, som har ønsket at isolerer shamanismen fra sine religiøse rødder og skabe en ateistisk shamanisme. Der er ikke noget galt med ateistisk shamanisme, men personlig er jeg tilhænger af naturreligiøs shamanisme. I ateistisk shamanisme har man overvejende et videnskabeligt forhold til ånderne og taler meget om teknikker f.eks. trommerejse teknikker og healing teknikker. I naturreligiøs shamanisme har man overvejende et religiøst forhold til ånderne og taler meget om principper, og om at de shamanske teknikker og principper er to sider af samme sag. Historisk set er ateisme en meget ny opfindelse. Der er ingen naturfolk, der er ateister. Naturen er min religion.
Naturshamanisme går først og fremmest ud på at få adgang til åndelig kraft fra naturen og drømmeverdenen. Denne åndelige kraft kan man så bruge i sit daglige hverdagsliv. Det er også denne kraft man anvender, hvis man senere vil arbejde med shamansk healing. Shamanisme går ud på at blive en sjæleligt stærk person.
Denne CD begynder med, at jeg fortæller et stykke tid om naturshamanisme, og så kommer der en øvelse i, hvordan man kan rejse til drømmeverdenen. Lige inden øvelsen kommer der en kortfattet instruktion.
I shamanismen findes der mange forskellige former for sandheder. For eksempel er der de objektive videnskabelige sandheder, som er baseret på rationel tænkning og logik. To og to er fire og ikke fem osv. Denne form for tænkning (eller dette computer program i sindet) er glimrende som regnemaskine, hvis man skal bage en kage eller reparere sin bil og løse lignende typer opgaver. En af de andre måder shamaner bruger deres sind på (et andet computer program i sindet) er at arbejde med ulogiske sandheder. For eksempel har jeg de bedste børn i hele verden, men min ven Stig har også de bedste børn i verden. Og det er jo sandt! Det kan ethvert menneske forstå – men det strider jo mod den rationelle logik. Det er ikke en logisk sandhed – det er en ulogisk sandhed. Man kunne måske kalde det en følelsesmæssig sandhed. Endnu en form for ulogiske sandheder er religiøse sandheder. Jeg hørte engang en kristen præst tale om sjælesorg i forbindelse med tab af en nær pårørende, en ægtefælle eller et barn. Hun talte om sjælens vandring gennem mørket når den var i sorg, og hun bad en bøn, hvor hun bl.a. sagde. "Gud – mørket er ikke mørkt for dig"! Og det er jo sandt, men kun i religiøs forstand – ikke i logisk forstand. Der findes mange andre former for ulogiske sandheder f.eks. magiske sandheder og mystiske sandheder – og en hel masse andre.
Og så er der jo noget helt andet. Med al respekt for videnskabelig logisk tænkning, som er til stor praktisk hjælp for os alle sammen, så er det ikke desto mindre en videnskabelig kendsgerning, at det som var en videnskabelig sandhed for 50, 100 eller 500 år siden, i mellemtiden har vist sig at være helt forkert. Det var en videnskabelig umulighed, at man kunne lave en maskine, som kunne flyve. Jorden var flad som en pandekage. Atomet var den absolut mindste enhed i universet. Det var absurd og at betændelse kunne skyldes mikroskopiske organismer osv. Størstedelen af de videnskabelige sandheder, som er gyldige i dag, er utvivlsomt helt forkerte, vi har bare ikke opdaget det endnu. Om 200 år sidder videnskabsfolkene og slår sig på lårene af grin over disse totalt stupide idioter, som levede i år 2006 og som kunne bilde sig selv ind at nogen af mennesket problemer og sygdomme kunne have noget som helst at gøre med deres gener - eller hvad det nu er for nogen af vores videnskabelige sandheder, som til den tid vil vise sig at være helt forkerte.
Videnskabelige sandheder er en ferskvare med kort holdbarhed, men det betyder jo ikke at medicinen ikke virker eller at computerne ikke fungere, for det gør de jo – men sandsynligvis af helt andre grunde, end vi med videnskabelig sikkerhed ved i dag.
Jeg vil ikke her komme ind på en længere diskussion af, hvad sandhed egentlig er for noget, hvordan man kan definere begrebet sandhed osv. Jeg vil nøjes med at sige, at jeg umiddelbart er ligeglad med om en sandhed er en rigtig sandhed eller en forkert sandhed – det der er vigtigt for mig er, om en sandhed giver gode praktiske resultater, som er til gavn for folk i deres hverdagsliv. Hvis den modsatte sandhed giver bedre resultater, så vælger jeg den. Det er resultaterne der tæller – i min shamanisme er sandheden bare et praktisk middel, man kan anvende, som man selv vil.
Som sagt er shamanisme tæt knyttet til naturen, og et af de grundlæggende principper i naturen er mangfoldighed. Der findes mange forskellige dyr og insekter, mange forskellige planter og træer, mange forskellige sten osv. Selv om alle bøgetræer har det til fælles, at de er bøgetræer, så er der ikke to af dem, der er fuldstændig ens. Mangfoldighed, sådan som vi kender den fra naturen, er altså noget positivt og noget ønskeligt. Det er noget naturligt!
Jeg vil gerne lige indskyde noget om shamansk kommunikation. Shamansk set er der to yderpunkter i kommunikationen – information og inspiration. Det er ikke sådan at den ene er rigtig og den anden forkert, de er bare forskellige. Det er jo det her med hele tiden at skabe harmoni og balance. Imellem informationen og inspirationen er der en hel del andet indhold i kommunikationen.
Når du eksperimentere med at trancerejse til drømmeverdenen, vil du om alt går vel, møde forskellige ånder – og en del af meningen er jo, at du skal kommunikere med dem. Du skal ikke blive skuffet, hvis den verbale kommunikation ånderne anvender, kun kommer til at udgøre så lidt som 0,01 % af den samtale i har med hinanden. Der finder en omfattende kommunikation sted alligevel.
Selve ordet shaman er blevet en moderne fællesbetegnelse, for personer som samarbejder med Ånderne til gavn for deres medmennesker og øvrige medskabninger. De ånder shamanen samarbejder med, kan være ånder som bor i naturen - eller ånder som bor i drømmeverdenen. Hvert sprog har selvfølgelig sit eget ord for sådan en person. På dansk heder det blandt andet en åndemaner.
Shamanen har to primære opgaver. Det første er at rådgive, vejlede og undervise sine medmennesker, ved at fortælle dem, hvad ånderne har af budskaber til dem, eller ved at lære dem selv at kommunikere med ånderne. Det andet er at heale folk, som har forskellige vanskeligheder.
Naturreligion med tilhørende naturåndelighed er en måde at leve sit liv på – men shamanisme er også et håndværk - et healings og rådgivnings håndværk. Dette skal forstås på den måde, at naturreligion og naturåndelighed, er noget man praktisere, på samme måde som man praktisere en hvilken som helst anden religion - og at shamanisme kan være et håndværk man udøver måske halv eller hel professionelt for andre personer. Man behøver ikke beskæftige sig med begge dele, lige som en kristen ikke nødvendigvis behøver at arbejde som præst. Men selvfølgelig er det en nødvendighed, hvis man vil udøve det shamanske håndværk, at man selv lever og praktisere et naturreligiøst og naturåndeligt liv. For mig betyder religion det at anse noget for at være helligt, og åndelighed handler om hvordan vi behandler andre mennesker. I min tradition er shamanen naturreligions præst, åndemaner, healer og medicinmand eller kvinde. For naturshamanen er naturen hellig, dvs. naturen er hans religion – så han anser det for at være hans opgave at hjælpe sit folk med at lære at leve mere og mere i overensstemmelse med deres egen natur, andres natur og hele naturen – og at heale de problemer, som under tiden gør at folk kommer til at leve i strid med deres natur, andres natur og hele naturen.
I den shamanske livsstil er det naturligt at have et ønske om at være et nyttigt menneske. En af de ting vi taler meget om i shamanismen er kraft – personlig spirituel power. Kraft er noget meget ønskeligt, for jo mere kraft man har, jo mere nytte kan man gøre for sine medmennesker og alle de andre medlemmer af skabelsen. Det at være og blive en kraftfuld person er noget alle, som praktisere shamanisme konstant stræber efter.
Hvis en person f.eks. har problemer med at smide sin kraft væk, siger det sig selv, at det ikke nytter noget at heale på vedkommende. For selv om man henter kraft til ham, smider han den jo bare væk - og hvis man henter sjælsdele til ham, smider han også bare dem væk. Shamanen må altså undervise personen i, hvordan man holder på og administrere sin åndelige kraft på en hensigtsmæssig måde.
At heale på folk som ikke selv vil arbejde på at forbedre deres åndelige livsstil er meningsløst. På den anden side, kan disse mennesker være en guldgrube for diverse behandlere etablerede såvel som alternative. Og såmænd også for shamaner. Joe! Der findes også shamaner, som ikke er så fine i kanten.
Shamanens arbejde består altså både i at heale på folks sjæl men også i at arbejde med forebyggende behandling, så problemerne ikke bare vender tilbage igen. Det forebyggende arbejde består i at lære folk at praktisere en åndelig livsstil. Den shamanske livsstil er naturligvis en nærliggende mulighed, men enhver åndelig livsstil er brugbar. Det var jo det her med mangfoldigheden – ikke sandt! Jo flere slags åndelig livsstil - jo bedre. Jo flere forskellige religioner - jo bedre.
Nå men tilbage til det med sjælen - og kraften vi har brug for, hvis vi vil gøre nytte og have en stærk sjæl.
I naturshamanismen er der to væsentlige kraftkilder – naturen og drømmeverdenen. Og kraften bliver formidlet af de ånder, som bor henholdsvis det ene og det andet sted. For at kunne få adgang af disse kraftkilder må man lære ånderne at kende og udvikle et godt forhold til dem.
Hvis jeg sammenligner de gode karaktertræk hos min egen person med de dårlige karaktertræk hos en anden person – kommer jeg til den konklusion, at jeg er et åh så godt menneske, og at den anden er et dårligt menneske. At sammenligne det positive hos en person med det negative hos en anden, er det man forstår ved uretfærdighed.
På samme måde som man har et socialt netværk i den fysiske verden, som består af familie, venner og bekendte, gælder det om at opbygge et socialt netværk af åndepersoner – åndefamilie, åndevenner og åndebekendte. Når man starter med naturshamanisme, laver man en øvelse, hvor man møder en planteånd i naturen, som man kan lære bedre at kende ved at kontakte den igen. Derefter gælder det om at finde sit totemdyr i naturen og lære det at kende. Først derefter arbejder man med at trancerejse til drømmeverdenen, for at finde sit drømmeverden totemdyr og etablere en stærk kontakt til det. Det er nemlig normalt vores totemdyr, som skal hjælpe os med at lære alle de andre ånder i drømmeverdenen at kende, så vi kan etablerer vores sociale åndenetværk. Jeg kan godt lide at sige, at vi får fordoblet vores sociale resurser.
Totemdyret er din personlige skytsånd – din åndelige slægtning. I er i familie og har fælles åndelige formødre og forfædre. Alle de andre ånder som også har dyreskikkelse kalder jeg for åndedyr. Der findes selvfølgelig også åndeplanter, åndesten, åndemennesker osv., og du kan også have en totemplante eller en totemsten. Jeg opfatter alle håndgribelige dyr, planter, sten, stjerner osv. for i åndelig forstand at være mennesker med følelser, tanker, meninger osv. For mig er det ikke mennesket som også er et dyr, det er dyrene som også er mennesker, derfor kalder jeg dem alle sammen for personer. Drømmedyrene, drømmeplanterne, naturånderne, afdøde familiemedlemmer og abstrakte begreber som ikke har en håndgribelig krop er også personer. Om folk har en fysisk krop eller ej, er jeg ligeglad med.
Det er meget vigtigt, når man foretager en shamansk trancerejse, at man har et klart formuleret formål med sin rejse. Ved siden af den fysiske verden og drømmeverdenen findes der nemlig forskellige andre verdner f.eks. fantasiverdenen og erindringsverdenen - dvs. illusionernes verden og den verden hvor tidligere begivenheder befinder sig. Hvis man ikke har bestemt et formål for sin rejse, risikere man at havne i en af de andre verdner, og man kan få en dårlig oplevelse. Så husk det med formålet - det er vigtigt. Der er bl.a. også derfor, det er så vigtigt at have en af sine naturånde partnere – en planteåndehjælper eller sit totemdyr fra den fysiske verden med som ledsager. De hjælper os med ikke at fare vild og med at finde tilbage til vores krop igen.
Et formål kan formuleres bredt eller smalt. Et bredt formål kan f.eks. være at du siger: "Jeg rejser til drømmeverdenen for at lære at blive bedre til at samarbejde med de ånder, som bor dér". Der kan i princippet ske næsten hvad som helst på sådan en rejse. Et smalt formuleret formål kan f.eks. være at du siger: "Jeg rejser til drømmeverdenen for at få kraft til min matematik eksamen kl. 11.00 i morgen". Det smalle formål er altså meget mere præcis. Og husk så lige på! At alt hvad der sker på rejsen er en del af svaret på det formål, du har formuleret og kan ikke bruges som svar på et formål, du ikke har formuleret, eller som svar på et spørgsmål du ikke har stillet. Folk har nogen gange lidt problemer med dette. De uddrager tolkninger og svar af deres rejser, som rejsen aldrig har svaret på, og heller ikke blev bedt om at svare på. Det er lidt det samme, som sker for folk, der finder en genial løsning på et problem, der ikke eksistere. Pas på med det!
Når vi nu rejser til drømmeverdenen og, om alt går vel, træffer nogen ånder, er det jo meningen vi skal lære dem at kende og udvikle gode og stærke relationer til dem – i hvert fald dem som også gerne vil have gode og stærke relationer til os. Vi kan så bede dem om hjælp med mange forskellige ting. Vi kan bede om kraft, om viden, om healing og vi kan bede om visdom og meget andet. Når vi er kommet godt i gang og er blevet dygtigere til at kontakte og samarbejde med ånderne - eller en eller flere af guderne hvis du bruger det - så er det vigtigt også at lytte til, hvad ånderne beder os om. "Kære John. Vil du ikke nok hjælpe mig med at ..." - og så bliver der fortalt, hvad sagen drejer sig om.
Den måde vi anvender vores sind på når vi vil shamanrejse er, at være i en let trance – lige som den tilstand, vi er i når vi dagdrømmer. Vi er måske på arbejde, men samtidig sider vi i bikini på en solbeskinnet strand i Spanien og nyder søluften – indtil vores chef prikker os skulderen og brokker sig over, at vi ikke laver noget. "Hallå. Sider du der og drømmer. Kan du lige komme i gang du"! Og så vågner vi med et sæt – og kommer tilbage til os selv. Vores sjæl har været på rejse – fraværende i bogstaveligste forstand, men vi var ikke bevidstløse, som når vi sover. Det vil sige, at en af vores sjæle har været på rejse og en anden har været tilstede - vi har nemlig mere end en sjæl.
Første gang du rejser til drømmeverdenen, kan dit formål være at få kontakt med en plante åndehjælper, ligesom i den naturshamanske øvelse der findes på den første CD. Du rejser til drømmeverdenen ved at forlade din krop, mens du er ved fuld bevidsthed og i dagdrømme trance. Du er hele tiden klar over at din krop befinder sig der, hvor den faktisk er, men samtidig svæver din drømmesjæl af sted til en anden verden. Når du drømmer om natten er du bevidstløs mens din drømmesjæl er i drømmeverden.
Du starter altså fra det sted, hvor din krop befinder sig. Du lukker dine øjne og falder til ro – og når du er klar, påkalder du den åndehjælper, som skal ledsage dig helst dit totemdyr. Derefter lader du din drømmesjæl glide ud af din krop og rejser dit drømmelegeme op og går ud af døren eller svæver ud af vinduet og stiller dig lige uden for den bygning din krop befinder sig i – i din have eller på gaden måske. Du lader langsomt en tåge opstå foran dig, og når den er blevet tæt, går du ind i tågen ca. 10 skridt og standser op igen. Tag en dyb indånding eller to og fald til ro. Fortsæt så videre gennem tågen ca. 10 skridt igen – du kommer nu ud af tågen på den anden side og befinder dig i en ny verden. Du er nu et sted i drømmeverdenen, den verden som nogen også kalder åndeverdenen. Det kan være et hvilket som helst sted. Lige som når du drømmer rigtigt, kan din drøm foregå hvor som helst f.eks. i en skov, ved havet, et sne landskab, en ørken, der er ingen grænser. Du står nu lidt i landskabet og ser dig omkring for at blive bekendt med omgivelserne. Du har jo din åndeledsager med ved siden af dig, så du vender dig til hende (eller ham) og taler til hende. "Nå – nu står vi så her. Jeg er glad for at have dig med som ledsager. Har du set de træer derovre, og den sten derhenne"! – eller hvad det nu er, som findes i landskabet. Når du har fået et klart billede af, hvor du befinder dig, går du frem i landskabet og ser dig omkring mens du går.
Sidst på Cd'en er der 15 minutters trommelyd, som du kan spille mens du trancerejser – du kan eventuelt også tage et bind for øjnene.
På et senere tidspunkt kan du rejse til drømmeverden for at finde dit drømme totemdyr. Hvis du allerede har et totemdyr i den fysiske verden, så kan du altså have et totemdyr i begge verdner. Det kan være 2 forskellige dyr, eller 2 ens dyr, eller måske det samme dyr?
De drømme vi har om natten er en forberedelse til det liv vi skal leve den efterfølgende dag. Hvis du kan huske en drøm du har haft om natten, kan du trancerejse til den og tale med den. Din intention er så at rejse for at tale med drømmen, og når du kommer ud af tågen står du, om alt går vel, i den drøm du har haft. Du kan også tale med en eller flere af de personer eller begivenheder som forekom i drømmen. "Hej du drøm som kom til mig i nat. Vil du ikke godt fortælle mig lidt om hvad det var for nogen gode råd du gerne ville give mig? Eller, god dag du Ørn jeg mødte i min drøm i nat. Var der noget bestemt, du ville fortælle mig"?
I min tradition er det sådan, at hvis en shaman laver en trancerejse for en anden person, hvor shamanen taler med ånderne på sin klients vejene, så bruger vi normalt ikke udtrykket; skal jeg lave en trancerejse for dig eller, skal jeg lave en clairvoyance eller trommerejse for dig – nej! Vi siger: skal jeg drømme en drøm for dig. Der kan altså være lidt forskel på terminologien i de forskellige shamanske traditioner. Jeg skal tilføje, at der findes en del forskellige måder at drømme en drøm for en anden på.
Det kan være udmærket at bruge en del tid i starten på at lære at gøre tingene, men på længere sigt skal man ikke bruge så meget tid på at tale med ånderne eller en eller flere af guderne og gudinderne, eller hvem man nu vil tale med. Da jeg var håndværker brugte jeg 10 % af arbejdstiden på at planlægge og tilrettelægge mit arbejde, og så brugte jeg 90 % af arbejdstiden på at udføre det – på at skære brædder over og slå søm i osv. I dag bruger jeg 10 % af min åndelige arbejdstid til at tale med ånderne og 90 % af tiden på ar udfører mit åndelige arbejde – gøre ting som er til gavn og nytte. Min åndelighed handler om, hvordan jeg behandler andre mennesker.
Nu kommer den korte instruktion – efterfulgt af 15 minutters trommelyd. Du kan sætte din Cd afspiller på repeat, så den spiller trommelyden om og om igen, til du er helt færdig med din rejse.
Sæt dig i en behagelig stilling med ret ryg.
Start trommelyden
Giv dig tid til at slappe af
Påkald din åndeledsager
Lad din drømmesjæl glide ud af din krop
Gå eller svæv ud af det rum din krop befinder sig i, og stands op uden for
Lad en tåge tone frem
Gå ind i tågen og stop
Gå ud af tågen på den anden side, og gå ud i et drømme-landskab
Tal med din ledsager og gå længere ud i landskabet
Find en plante – pluk den, sæt dig, og hold den 30 cm foran dine øjne
Lad planten åbne sig og lad plantens ånd komme ud af planten, og kommuniker med den
Når i er færdige, så lad planteånden gå tilbage ind i planten
Tag planten med dig og gå tilbage til tågen og gå ind i den og stop
Gå ud af tågen på den anden side og gå tilbage til din krop
Læg drømmeplanten i vindueskarmen
Tag afsked med din ledsager
Gå ind i din krop og kom ordentlig på plads
Stræk kroppen og gå lidt rundt, for at få god jordforbindelse
Vent til næste dag med at hilse på drømmeplanten i vindueskarmen
Go' rejse!
15 minutters trommelyd
* |